Trijumfalni povratak Potemkina u bioskope

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Ići dole

Trijumfalni povratak Potemkina u bioskope

Počalji od MustraBecka taj Čet Dec 30, 2010 5:54 pm



Стари совјетски филмови који су ушли у златну ризницу светске филмске уметности нису изгубули своју вредност без обзира на то што је у многима од њих пуно јарко изражене комунистичке идеологије. Време је учинило да политика из филмова изветри, тако да је у њима остала само чиста уметност. Један од најбољих филмова свих времена снимљен у совјетској епохи, “Оклопњача Потемкин”, филмског генија Сергеja Ејзенштајна, поново пуни биоскопске сале.
На сајту Тhе Film Stage појавило се саопштење да ће се филм „Оклопњача Потемкин“ Сергеја Ејзенштајна поново приказивати у биоскопима, почевши до 14. Јануара 2011г. Пошто недостају друге подробне информације, претпоставља се да ће пројекција старог совјетског филма бити приређена у одабраним биоскопима САД оријентисаним на репертоар „филмови за све“. Приказиваће се максимално приближна првобитној Ејзеншатјновој замисли верзија фима. Саопштава се поред осталог и да је у току припрема за пројектовање обновљено десетак кадрова који из разних разлога недостају у претходним верзијама. Пројекцију овог немог филма пратиће музика коју је 1926.г.компоновао Едмунд Мајзелем.
Сам филм је снимљен 1925 . и од тог времена је претрпео доста измена: првобитно неми филм био је озвучен 1930.г. и обновљен први пут 1950., а други пут 1976. у филмском студију „Мосфилм“. То је набољи од свих дела великог режисера.
Филм је посвећен реалном догађају-устанку морнара Црноморске флоте на крстарици “Кнез Потемкин-Таврически“ у јуну 1905.Основна идеја филма је показати народну борбу против власти, приказати високу суштину револуције. Разумљиво је што са таквом идејом филм није могао бити пријхваћен од стране власти у целом свету која се сврстала у опозицију комунистичком режиму у Совјетском Савезу, па је зато веч исте године кад је снимљен и кад је негатив филма био продат Немначкој, морао бити у извесној мери “дотеран“ пред полазак на светско биоскопско тржиште.
О уметничкој вредности филма сувишно је говорити – није случајно да више пута проглашаван за најуспешније фимско дело свих времена и свих народа. Одавно су у филмску анталогију ушле бриљантне бравуре, кадрови стрељања на Потемкиновском степеништу или црвена застава коју је сам Ејзенштајн раширио тако да се на крају филма гордо завијорила изнад побуњеног брода.
Данас можемо само да претпостављамо какву сензацију је изазвао филм у САД и Европи у којима се са екрана биио наднео стални корпус комунистичке револуције. Управо због те јаке политичке боје многи нису успели да оцене вредност филма. Тако је у Њујорку након комерцијалне пројекције филма 1927.један од филмских критичара из редова руске беле емиграције написао: ”Осредњи, недоречен, полурежиран филм какве Пате лиферује два пута сваког месеца ево већ пуних пет до седам година.Исувише је Ејзенштајн далеко од генија, каквим хоће да га предсатви Амкино, као што је Совјетска Русија удаљена од културне државе. Филму су аплаудирали само сарадници Амкина и они гледаоци којима су се свиделе песме у извођењу хора морнара којим је праћена пројекција на екрану.” А одмах након тог “приказа” Америчка филмска академија је “Оклопњачу Потемкин” прогласила за најбољи светски филм те године. Очигледно је да су морнари све поразили. И након неколико деценија, 1958. г. у Бриселу, тај “осредњи, полурежирани “ филм је по оцени међународне асоцијације критичара изабран као први међу 12 најбољих филмова свих времена и народа.

А на почетку филм уопште није био предвиђен за приказивање у биоскопима. Ејзенштајн је добио наруџбу да сними филм који ће бити приказан на свечаној академији у Бољшем театру посвећеној двадесетогодишњици прве руске револуције (1905.) Филм је требало да покаже сву оправданост и грандиозност Октобарске револуције. Ејзенштајн је и показао да у оно што гледаш верујеш да је баш тако и било. А управо тако је и морало бити, јер таква је светска праведност. Филм”Оклопњача Потемкин” без обзира на сву своју сличност са хроником, је првенствено уметнички филм. А да гледалац поверује као да се то заиста тако и збило као у сугестивну документарност слике, омогућио је геније редитеља, непоновљива изражајност и уметничка убедљивост глумаца. Савремени режисери не морају ручно да боје филмску траку, данашње техничке и и технолошке могућности Ејзенштајн није могао ни да сања. Поновно приказивање “Потемкина“ у биоскопима је најбољи пример како не треба узалуд бацати средства на специјалне ефекте или супер колор. И што је још важније: како је могуће снимити генијални филм рушећи све стандарде, без главног јунака, са врло суровим сценама, са таквим ослонцем на пропаганду, да није много недостајало па да се све преобрати у фарсу, у агитациони плакат. У наше време свуда у свету овај фим може деловати као једно од дела, истина најуспешнијих совјетске пропаганде, али од тога филм није постао ништа гори. Јер таква је она, права уметност. Одавно више нема СССР-а, култ личности је разобличен, споменици режиму су порушени, а филм “Оклопњача Потемкин” не само што грандиозном својом уметничком снагом и даље одолева,него и опстаје као “најбољи филм свих времена и народа.”

Бранко Ракочевић
avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: Trijumfalni povratak Potemkina u bioskope

Počalji od Лоц taj Uto Jan 04, 2011 2:33 am

Ма Ејзенштајн је геније, али је то и први и једини редитељ, уз чији филм сам у биоскопу заспао (наравно није он крив што му филмови трају по 3 сата, а ја у Кинотеку дошао мртав уморан, да сам једва очи држао отворене)!
Е сад, не би било страшно то што сам ја заспао (да сам то урадио тихо и тајно, да нико не види, ко сав нормалан свет) него сам схватио шта сам урадио, тек кад сам почео да... хрчем, тако да су се зидови тресли!

ee
avatar
Лоц

Muški
Lokacija : БЕОГРАД
Raspoloženje : Фантастично
Datum upisa : 03.07.2010

Nazad na vrh Ići dole

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Nazad na vrh

- Similar topics

 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu