O marami je reč

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Ići dole

O marami je reč

Počalji od MustraBecka taj Sub Jan 08, 2011 6:25 pm

Кроз дугу историју имала је различита имена и, срећом, мењала и изглед и сврху



Зовем се марама. Име ми је преузето из турског језика – махрама, а арапског је порекла – miqrama. Моја прича почиње у древном Риму. Тада сам била позната као сударијум и користили су ме за омотавање лица и рамена. Признајем, тада се нисам осећала посебно важном. Кроз дугу историју добијала сам различита имена и, срећом, мењала изглед и сврху. У зависности од времена и друштва у коме сам живела, користили су ме као верско обележје, модни детаљ или као врсту заштите од хладноће, сунца, прашине или као упијач зноја. Тек, цивилизација се развијала, а ја хватала корак с њом и полако се унапређивала. Постала сам саставни део одеће. Да ли би за вас био тежак задатак да по мом изгледу и начину ношења препознате жену амиша, Кубанку или Африканку? Верујем да не би било недоумице у разликовању православке и муслиманке. У средњовековној Европи удате православке и Јеврејке су ме носиле повезану у троугао на глави, како би њихов брачни положај био видљив. Та улога ми се сасвим допадала, јер сам означавала важност жене за породицу. Невероватно, али тако ме и данас носе старије жене у великом делу источне Европе. У Русији такве жене зову бабушке. Морам да признам да сам у неким деловима света, као што су јужна и западна Африка, врло важна за друштвени положај жене. У зависности од моје орнаментике, препознаје се ком слоју друштва она припада.
Ово су само неки од облика у којима се јављам широм нама познатог света.
avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od MustraBecka taj Sub Jan 08, 2011 6:26 pm

БАНДАНА



Велика, обично шарена марама која се, умотана, најчешће носи на глави или око врата. Шара на бандани настаје бројним понављањем мустре.
Користи се као модни али и практични детаљ. Може да се види код фармера и каубоја који је носе око врата како би њом брисали зној с лица и штитили се од прашине. Атлетичари и плесачи их носе током вежбања, на глави, како би њоме повезали косу и у исти мах спречили да зној доспе до очију. Бандане одређених боја носе се као знак препознавања одређених банди. Током касних осамдесетих и раних деведесетих година прошлог века, у Калифорнији чланови банди „Крви” и „Страшила” носили су бандане црвене и плаве боје.
avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od MustraBecka taj Sub Jan 08, 2011 6:28 pm

ДУРАГ

Велика свилена марама која се носи на глави. По народној етимологији, ова реч у преводу значи „вожња на ћилиму”. Користи се у прављењу фризура или за очување фризуре за време спавања. Међутим, однедавно је афроамерички народни тренд. Прве велике свилене мараме – дураг – носиле су се у Јужној Америци, Порторику и Куби испод великих сламнених шешира. Претпоставља се да се ова врста мараме појавила с доласком афричких робова у ове делове света.



Тридесетих година 20. века жене су овакве мараме носиле као модни детаљ којим су улепшавале фризуру. Четрдесетих година 20. века почеле су да их носе раднице које су њима везивале косу и спречавале је да доспе у додир с машинама. Осим од свиле, данас се праве и од полиестера. Средином седамдесетих година постају обележје градске омладине. Данас их виђамо код мотоциклиста – бајкера, испод кацига. Такође су заступљене међу члановима америчких банди, као што је случај с већ поменутим банданама. Носе их и играчи бејзбола испод кацига. Нешто измењен облик дурага, где крајеви мараме прекривају врат и рамена, може се срести код жена православне вере, Јеврејки и муслиманки.
avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od MustraBecka taj Sub Jan 08, 2011 6:29 pm

ФИЧУ

Велика марама четвртастог облика. Појавила се у 18. веку и намењена је искључиво женама. Углавном је прављена од лана. Носи се тако што се пресавије дијагонално како би се добио троугао. Пребацује се преко рамена, а крајеви се везују или састављају украсним брошем.

avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od MustraBecka taj Sub Jan 08, 2011 6:30 pm

ХАЧИМАКИ

Врста бандане, а једно од обележја јапанске културе. Најчешће се праве од црвених, белих или црних тканина и симболизују оданост и напоре ратника. Носе се у посебним приликама, као што су спортска и друга такмичења, на прославама рођендана, додели награда. Углавном су украшене одштампаним слоганима, а најчешћи мотив је излазеће сунце.



Историја настанка хачимаки мараме још није довољно проучена. Претпоставља се да су прве овакве мараме самураји носили испод кацига. Сама реч хачимаки у преводу означава кацигу – мараму. Јапански пилоти из Другог светског рата, познатији као камиказе, на својим задацима смрти носили су хачимаки мараме.
avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od MustraBecka taj Sub Jan 08, 2011 6:31 pm

ВЕО

Део женске одеће намењен да прекрије део главе или лица. Први пут се помиње у списима из 13. века пре наше ере. Тада је био обележје жена високог друштвеног положаја. Био је коришћен превасходно да сакрије косу или лице жена кад су у јавности, како би се заштитиле од погледа народа. Кроз векове је задржао своју основну улогу, али добио је и нове, као што су сакривање ко је жена која иде на састанак с љубавником, или заштита од прашине и сунца. Као модни детаљ стављао се и на мале женске шешире. Данас се овакви шеширићи носе у званичним приликама, а вео на њима направљен је од рупичастих тканина.
Вео има и верски карактер. Ношењем вела на сахрани или у цркви одаје се поштовање преминулом, односно у другом случају, светом месту.
Занимљива је симболика вела на венчању. Млада га носи како би прекрила косу и лице. Од културе до културе, симболика је различита. У неким, вео који прекрива косу и пада низ леђа младе симбол је девичанства. Вео преко лица треба да сакрије лице младе од погледа других мушкараца. Вековима уназад младе Рима на дан венчања носиле су вео боје ватре, како би биле заштићене од злих духова и сила.



Подизање вела део је свадбеног обреда који симболизује пристанак младе да „падне у власништво” сад већ венчаног мужа. Такође, ношење вела код Јевреја означава скромност и чедност, али и задржавање личног простора приликом ступања у брачну заједницу. Подизање вела такође говори да млада даје пристанак младожењи на дељење брачне постеље. Данас, вео је присутан као део одеће младе на венчању, али и као комад гардеробе који подстиче тајанственост носиоца.
avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od MustraBecka taj Sub Jan 08, 2011 6:31 pm

МАРАМА У СРПСКОМ НАРОДУ

Одело не чини човека, каже позната пословица, али оно је знак који казује нешто о човеку. Народна ношња била је знак етничке припадности. Врста одеће, крој, украси, шаре, сви заједно казивали су причу о носиоцу и његовом пореклу. Марама, као покривало за главу, оглавље, откривала је положај жене. Удате жене често су имале другачије оглавље од девојака. У неким крајевима користиле су се капе (конџе или конђе) на које се качила марама или пешкир. Други су, пак, користили уметке прављене од косе и траве, у народу познате као трвељ, како би направили нарочиту женску фризуру. Ово су неке од марама коришћених у Србији и околини у 18. и 19. веку.
avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od MustraBecka taj Sub Jan 08, 2011 6:33 pm

ЏЕГА или марама златара



Најједноставнији облик џеге је мала троугласта марама којом се раније повезивала цела глава (везивала се под потиљком), а касније само пунђа. Облик је био различит од места до места. У Сомбору и околини носиле су је само удате жене.

ЗАБРАТКА
Марама од белог
домаћег платна.
Носила се везана под потиљком.
У неким крајевима су је
углавном носиле девојке
и млађе жене.

ШАМИЈА
Вунена марама у боји.
Према боји и величини
имала је и различите називе.
„Цариброћанка”
је жута шамија,
„зејтинка” – зелена,
смеђа је „каџавка”,
а жутозелена „зејтинлика”.
Тања шамија зове се
„калемћарка”.
У набор шамије се
стављала кита природног цвећа.
avatar
MustraBecka

Ženski
Datum upisa : 11.12.2008

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od (xy^2)^3 taj Ned Jan 09, 2011 4:19 am

Samija je vrsta marame koju nose zene muslimanke. Ukrasavaju ih djevojke keranjem (rucni rad vez i pletenje iglom). One su uglavnom kerale fine ukrase od svile i to kasnije prisivale na rubove od samija i samijica. Danas se kerice uglavnom rade masinski.






(xy^2)^3

Ženski
Raspoloženje : uvijek raspolozena
Datum upisa : 14.12.2010

Nazad na vrh Ići dole

Re: O marami je reč

Počalji od Sponsored content


Sponsored content


Nazad na vrh Ići dole

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Nazad na vrh


 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu